bettydesign | 14.2.2014 | 380× zobrazeno | hodnocení: 2 | 0 komentářů
Neorientujete se v designových trendech a nemáte ponětí o tom, jak by logo mohlo, či mělo vypadat? Neváhejte si přečíst následující článek o různých aspektech, na které si dát pozor a čeho se při tvorbě vyvarovat.
Barevnost loga (pozor na správné barvy).
Hlavní aspektem, kterého si obvykle u loga všimnete na prvním místě, je jeho barevné provedení. Pokud Vám někdo tvrdí, že na barevnosti nezáleží, tak vám lže. Lidé mají podání a rozmanitost barev častokrát podvědomě spojenou s různými objekty. Nespočetně krát se stalo, že špatně zvolená barva může velmi omezit zájem lidí, např. o váš business, produkt právě jen kvůli barvě. Např.: Společnost zabývající se výrobou kovových matic si s největší pravděpodobností nezvolí logo v růžové barvě. Důvodem je fakt, že kov obvykle růžovou barvu nemá a lidé si tuto spojitost ani nedovedou příliš představit.
V poslední době je velkým trendem použití barevných přechodů, které působí moderně a velmi často, když se zvolí správná kombinace barev, i dynamicky. Pokud se rozhodnete pro tuto možnost, vždy mějte na paměti, že by jste měli mít i verzi loga v jednobarevné a černobílé variantě. V budoucnu si ušetříte případné starosti.
Jedna z podkategorií je variabilita loga. Obvykle je žádoucí jen pro malé procento firem. V případě, že vezmete v potaz možnost variability loga, vždy je to přínosem pro případné budoucí úpravy do dalších let. Vám jako grafikovi, to obvykle může usnadnit práci a zároveň přinést dlouhodobější spolupráci s klientem.
Dobrá kompozice loga (nad zlato).
Loga a značky se mohou rozdělit na obrazové, typografické a kombinované. Slyšela jsem už spoustu názorů o tom, jaká z možností je nejlepší, nicméně v podstatě je to pouze na vás, jakým směrem se při tvorbě loga vydáte. Rozhodujícím faktorem je i názor klienta (společnosti). Když s ním pečlivě prodiskutujete jeho názor, vás velmi často ochrání před následnými nekonečnými úpravami a dalšími požadavky, které přípravu loga rozhodně neusnadní.
Symboly v logu, trochu klišé.
Zmíním-li něco z praxe, tak vždy jásám radostí nad momentem, když ke mně dorazí nový klient a svěří mi své myšlenkové pochody o svém novém logu. V okamžiku, když mi např. sdělí větu: “Tak podnikám v kovoobrábění a v logu bych si představoval nějaký symbol např. ve tvaru kovové matky.” V tom případě mě občas “berou čerti“,… nicméně nemohu si vzhledem ke klientovi dovolit žádné extempóre, proto se vždy snažím uvést pár příkladů úspěšných firem, které v logu obvyklý symbol pro danou činnost nemají. Zákazník obvykle pochopí, že lze jít i jinou cestou, tedy cestou překvapit své potencionální zákazníky.
V logu by se zkrátka neměl objevovat symbol, který specifikuje celý obor podnikání klienta. Lidé už tyto symboly mají spojené s danými obory a néé s konkrétními firmami.
Velkým klišé je nadměrné užívání specifických symbolů a to je ve velmi častých případech již chyba, protože když si nedáte alespoň chvíli tu námahu lámat si nad tvorbou originálního loga hlavu, tak použijete už někde vytvořený symbol, který nemusí obvykle do celkového konceptu loga zapadnout.
Využitím negativních prostor, optickými klamy a ambigrami může vaše logo dosáhnout opět nových rozměrů a kvalit.
Čitelnost textu.
Jedna z největších zásad tvorby loga je potřeba, aby písmo bylo čitelné. Jednou z variant méně namáhavou je, že písmo vysadíme běžně dostupným fontem, který si zakoupíme a nebo již tou složitější cestou ovšem velmi kreativní a originální, že navrhneme pro danou firmu speciální font pro jeho nové logo. Obvykle vede k tomu, že klient vaši kreativitu ocení a pro konkurenčního grafika je složitější vaše logo duplikovat, tedy okopírovat.
Originalita, kreativnost a nadčasovost loga.
Toto je velmi těžké a složité téma, na jednu stránku je to nejvíce propírané a zároveň i nejméně oblíbené. Protože podle čeho se pozná trendy a originální logo?
Originálnost loga je nutno brát jako samozřejmost a bezesporu jako pozitivní vlastnost loga. Důvodem, proč je vždy lepší se soustředit na tuto vlastnost je mé tvrzení, že druhý grafik obvykle ihned pozná, zda logo je nadčasové svojí originalitou nebo pouze okopírované z již dostupných magazínů, portálů, kde si grafikové prezentují svá díla.
Proto shrnuli tuto kapitolu, sledujte světové trendy ve tvorbě log a nebojte se zaměřit na své designérské myšlenky a v žádném případě se nesnažte kopírovat konkurenční loga. Poslouchejte své grafické cítění a neváhejte si přečíst své poznámky o požadavcích klienta na jeho vysněné. Existují dva motivační faktory, které by vás o tom měli přesvědčit, za A) vyvarujete se spousty zbytečných návrhů co působí stroze a otřepaně a za B) splníte klientovi jeho přání, a o to přeci jde!
Děkuji za váš čas při čtení mého článku a budu pevně doufat, že byl pro vás alespoň trošku inspirativní a přesvědčil vás o tom, že originalita se vždy vyplácí.
Nejsem rozbitá, jsem (noelleen)
15.3.2024 11:42
Tvoříme s dětmi: nerozbitné vánoční ozdoby (andoriel)
17.12.2019 07:49
Vyšívací kruh a jehla... to je dílna Orofärnë design (orofarnedesign)
7.11.2019 15:15